Monday, November 3, 2014

FAKTOR DALAMAN DAN LUARAN DALAM PERNIGAAN

Persekitaran Perniagaan
Berdasarkan teori system, sesebuah organisasi perniagaan itu tidak dapat berdikari. Organisasi perniagaan dikelilingi oleh elemen-elemen persekitaran yang berinteraksi dan mempengaruhi pembuatan keputusan dan tingkah lakunya. Sebelum para peniaga merancang strategi perniagaan, mereka perlu mengenali, menganalisa dan memahami keadaan persekitaran perniagaan terlebih dahulu. Namun, persekitaran perniagaan boleh ditinjau dari dua perspektif iaitu persekitaran perniagaan dalaman dan persekitaran perniagaan luaran.

Persekitaran Mikro
Persekitaran mikro untuk pelaburan baru adalah juga merujuk kepada persekitaran industri. Persekitaran ini mempengaruhi aktiviti keusahawanan dan sukar untuk usahawan mempengaruhi elemen ini di dalam industri. Usahawan memerlukan perancangan dan melaksanakan strategi tertentu untuk mendapat kelebihan bersaing di dalam industri. Pengaruh terbesar industri adalah penguna, pesaing, pembekal, institusi kewangan, agensi kerajaan dan organisasi bukan kerajaan.

a). Pengguna
Pengguna merupakan kumpulan sasaran utama dalam sesebuah perniagaan. Mereka mengunakan barangan dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh sesebuah industri. Pengguna boleh menjadi individu di dalam masyarakat seperti  suri rumah, pekerja, pelajar atau sekumpulan manusia. Pengguna dianggap  ‘raja’ di dalam sistem pasaran. Sesetengah produk digunakan oleh pengguna industri seperti pengedar, agen, pemborong dan peruncit. Kumpulan manusia seperti  ini mempengaruhi keputusan usahawan. Keputusan organisasi perniagaan terhadap jenis atau barangniaga yang hendak ditawarkan di pasaran dipengaruhi oleh kehendak dan citarasa pengguna.

b).  Pesaing
Usahawan yang ingin melakukan perniagaan baru hendaklah  menganalisis pesaing mereka di dalam industri. Pesaing adalah mereka yang berniaga untuk memenuhi kehendak pengguna yang sama atau mempunyai peluang untuk berkhidmat kepada pengguna tersebut. Mereka juga boleh mengenal pasti pengguna (untuk perniagaan sedia ada)  atau bakal pengguna (untuk perniagaan baru) dengan bertanya di mana mereka membeli produk atau perkhidmatan. Usahawan boleh mengenali mereka dengan melalui direktori perniagaan.  Analisis grid boleh digunakan sebagai alat untuk menganalisis dan penentu tahap persaingan  di dalam industri. Usahawan juga boleh mengenal pasti setiap aspek  kekuatan dan kelemahan pesaing mereka dengan alat ini serta dapat membantu mereka untuk  memulakan pelaburan baru.

c). Pembekal
Pembekal adalah kumpulan kedua yang mempengaruhi aktiviti keusahawanan. Mereka boleh menaikkan harga barangan atau perkhidmatan yang mereka jual dan mereka juga boleh mengurangkan kualiti produk dan perkhidmatan yang ada di pasaran. Pembekal  hendaklah sentiasa berinteraksi dengan organisasi perniagaan. Interaksi diantara pembekal dan organisasi perniagaan memberi pelbagai kesan kepada penetapan corak perjalanan,  operasi dan kemajuan sesebuah organisasi perniagaan. Hubungan baik dengan pembekal adalah perlu untuk menjamin perjalanan bagi operasi sesebuah organisasi perniagaan  agar tidak terganggu dan terus berkembang.

d).  Insitusi Kewangan
Insitusi kewangan merupakan punca luaran untuk membiayai sesebuah perniagaan baru atau bagi mengembangkan perniagaan yang sedia ada. Pinjaman dari institusi  kewangan bukan sahaja sukar diperolehi untuk memulakan  perniagaan baru kerana ianya tidak mempunyai rekod semula ini tetapi terpaksa membayar kadar faedah yang mana akan membebankan perniagaan baru.  Oleh hal yang demikian, institusi kewangan mempunyai pengaruh secara langsung terhadap usahawan.

e).  Agensi Kerajaan
Kerajaan adalah pengaruh bagi aktiviti keusahawanan melalui pelaksanaan polisi. Contohnya Dasar Ekonomi Baru, Polisi Penswastaan dan Dasar Pertanian. Sesetengah polisi memberi kesan secara langsung kepada pelbagai jenis  aktiviti keusahawanan. Polisi dan peraturan yang dilaksanakan oleh kerajaan  mempunyai objektif dan tujuan tertentu. Kerajaan juga menyediakan sokongan kepada usahawan.

f). Organisasi Bukan Kerajaan
Persatuan Pengguna, Organisasi Politik, Kumpulan Agama, Persatuan Perniagaan, Kumpulan Pencinta Alam Sekitar dan sebagainya merupakan sebuah organisasi bukan kerajaan yang mempengaruhi seseorang usahawan. Kumpulan ini mempengaruhi seseorang usahawan melalui kempen terhadap produk atau perkhidmatan dan dengan penyebaran maklumat mengenai sesuatu produk. Oleh itu, ianya mempengaruhi pengguna dan memberikan tekanan kepada kerajaan untuk mengambil tindakan terhadap sesuatu isu dalam perniagaan.

Persekitaran Makro
Persekitaran makro merupakan satu persekitaran yang lebih luas yang memberi peluang dan ancaman kepada syarikat. Persekitaran makro juga mempengaruhi aktiviti perniagaan secara tidak langsung.
1. Demografi
Demografi adalah berkait rapat dengan saiz, lokasi, kepadatan, umur, jantina, kelas sosial dan lain-lain ciri kependudukan seperti bangsa, pekerjaan serta statistik lain berhubung populasi penduduk dalam sesebuah kawasan atau sesebuah Negara itu sendiri. Persekitaran demografi  sangat penting kerana ianya akan mempengaruhi pemasar dalam strategi pemasaran meliputi jumlah kuantiti produk yang akan dikeluarkan , produk yang sesuai dikeluarkan dan sebagainya. Contohnya di kawasan Lembah Klang populasi penduduk adalah ramai berbanding di Utara Malaysia sebab Lembah Klang merupakan kawasan tumpuan ramai yang kaya dengan pelbagai sumber ekonomi seperti perkilangan dan pertanian. Justeru itu dapatlah dikatakan bahawa di kawasan Lembah Klang populasinya adalah tinggi, golongan belia adalah ramai dan kuasa beli akan menjadi semakin besar.

2. Ekonomi
Faktor ekonomi boleh mempengaruhi kuasa beli dan corak perbelanjaan pengguna. Antara lain ialah perubahan di dalam pendapatan  iaitu apabila pendapat meningkat kuasa beli akan meningkat. Faktor ini juga melibatkan jumlah barang-barang dan perkihdmatan yang dihasilkan, diedarkan, dijual dan digunakan dalam sesuatu ekonomi. Selain itu juga ianya melibatkan transaksi pasaran,kerajaan,awam, dan transaksi bukan untung.Perubahan di dalam cara berbelanja, menurut Hukum Engel telah menyatakan bahawa apabila pendapatan penduduk meningkat, perbelanjaan untuk makanan akan menurun.Contohnya, di dalam kegawatan ekonomi penggunaan kad kredit yang meluas boleh menyumbang kepada penjanaan ekonomi kerana berlakunya peningkatan di dalam kadar berbelanja pengguna. Apabila berlakunya kemelesetan ekonomi  memberi kesan kepada aktiviti perniagaan iaitu hasil keluaran dan pendapatan Negara akan merosot dan mengakibatkan kebanyakan syarikat akan mengalami kerugian serta muflis.

3. Teknologi
Peningkatan dalam teknologi banyak mempengaruhi dunia pemasaran. Selain itu juga ianya berkait rapat dngan perkembangan produk baru, pemprosesan dan sebagainya. Perubahan teknologi telah menyebabkan lebih banyak peluang dan pasaran baru kepada pemasar. Ia turut menyumbangkan kepada peningkatan peruntukan belanjawan di dalam R & D. Kesan dari pembangunan teknologi ini akan meningkatkan keluaran, wujudnya produk-produk inovasi dan memberi kesan kepada aktiviti-aktiviti pemasaran. Contoh : penggunaan internet di dalam melaksanakan aktiviti promosi oleh sesebuah syarikat. Kesan daripada penggunaan teknologi yang canggih juga akan menyebabkan kepada persaingan antara syarikat perniagaan.

4. Politik
Organisasi perniagaan juga harus prihatin dan peka kepada persekitaran politik dan undang-undang yang telah ditetapkan oleh kerajaan di tempat ianya melakukan  operasi. Perniagaan tidak dapat dipisahakan daripada kuasa politik, namun ianya mungkin menyulitkan aktiviti-aktiviti organisasi perniagaan atau memberi peluang kepada organisasi perniagaan. Misalnya, melindungi dan mengembangkan industri kereta yang baru, kerajaan Malaysia sebagai pemegang kuasa politik mengenakan kadar cukai import yang tinggi terhadap kemasukan barangan seperti komponen dan alat ganti kereta dari negara luar. Tindakan kerajaan Malaysia ini akan memberi tekanan kepada pengimport barangan yang berkaitan. Pada masa yang sama, ia juga memberi kebaikan dan sokongan kepada peniaga tempatan.Selain itu, undang-undang dan peraturan yang digubalkan bertujuan menjamin etika perniagaan. Misalnya, undang-undang jualan langsung (Direct Sale) adalah bertujuan untuk memberi perlindungan kepada para pembeli dan pengguan terakhir. Persekitaran politik yang stabil dan undang-undang yang sempurna membolehkan oragnisasi perniagaan terus beroperasi dan berkembang.

5. Sosial dan Kebudayaan

Dalam dunia perniagaan, penilaian terhadap persekitaran sosial dan budaya tidak dapat diringankan kerana masyarakat yang menggunakan barangniaga dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh organisasi perniagaan mempunyai tahap sensitivity tersendiri. Setiap masyarakat seperti masyarakat majmuk di Malaysia mempunyai nilai-nilai etika yang tersendiri mengikut agama dan bangsa.Dalam organisasi perniagaan perlu menghormati perbezaan nilai-nilai etika dalam kalangan masyarakat. Misalnya, makanan yang dikeluarkan khas untuk masyarakat beragama Islam di Malaysia diwajibkan mempamerkan logo “halal” daripada Jabatan kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Kesedaran tentang perbezaan, keinginan untuk mempelajari, mengetahui dan memahami perbezaan dan persamaan nilai-nilai etika yang diamalkan oleh sesebuah masyarakat dapat membantu organisasi perniagaan untuk maju dan mengembangkan perniagaannya keperingkat yang lebih meluas.

2 comments:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami boleh juga membeli anda rumah anda pilihan dalam mana-mana anda pilihan lokasi.

    ReplyDelete
  2. Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.

    ReplyDelete